Daca vrei sa-ti ajuti un prieten, fa-o in asa fel incat sa nu-ti incarci pe umeri povara lui!

Un taran, care intelegea graiul animalelor, zabovea mai mult timp in curte doar ca sa asculte ce spuneau acestea. Intr-o seara, el auzi cum boul se plangea magarului de soarta sa nedreapta:

-Trag la plug din zori pana-n seara. Indiferent cat de torida este ziua, cat de obosite imi sunt picioarele sau cat de tare apasa jugul pe gatul meu, eu trebuie sa muncesc. Tu esti insa prototipul trandaviei curate. Esti mereu invelit cu o patura colorata si nu faci nimic mai mult decat sa-ti duci stapanul in locurile in care doreste sa mearga. Cand nu merge nicaieri, tu nu faci altceva decat sa te odihnesti si sa mananci toata ziua iarba proaspata.

Magarul, in ciuda firii sale capricioase, avea un suflet bun si intelegea suferinta boului.

-Bunul meu prieten, raspunse el, stiu ca muncesti enorm de mult si vreau sa te ajut. De aceea, iti voi spune cum sa te bucuri de o zi de odihna. Dimineata, cand sclavul vine sa te inhame la plug, intinde-te la pamant si mugeste cat poti de tare ca sa ii faci pe toti sa creada ca esti bolnav si nu mai poti sa muncesti.

Astfel, boul urma sfatul magarului, iar a doua zi de dimineata sclavul ii spuse taranului ca boul era bolnav si nu putea fi inhamat la plug.

-Atunci, spuse taranul, inhama magarul la plug, pentru ca trebuie sa ne continuam treaba.

Si toata ziua, magarul – care nu dorise altceva decat sa-si ajute prietenul – s-a vazut obligat sa indeplineasca sarcina boului. La lasarea intunericului, cand a fost in cele din urma eliberat din jug, inima ii era coplesita de tristete, abia se mai tinea pe picioare din cauza oboselii, iar gatul il durea cumplit din cauza jugului. Taranul mai zabovi putin in curte ca sa auda ce-si vor spune animalele. Boul lua primul cuvantul:

-Esti un prieten de nadejde. Datorita sfatului tau intelept, am avut parte de o zi de odihna.

-Iar eu- raspunse magarul- sunt un fraier care incearca sa ajute un prieten, dar sfarseste prin a fi inhamat la jug in locul acestuia. De azi inainte, va trebui sa-ti porti singur jugul, caci l-am auzit pe stapanul nostru spunandu-i sclavului ca- daca te mai imbolnavesti inca o data- il va chema pe macelar. Si chiar imi doresc s-o faca, pentru ca esti un animal puturos.

Apoi, ei nu si-au mai vorbit niciodata, iar prietenia lor a luat sfarsit pentru totdeauna.

Tu vrei sa preiei asupra ta greutatile pe care le poarta pe umeri prietenii tai ?

Comments on: "Daca vrei sa-ti ajuti un prieten…" (5)

  1. cred ca este in regula sa-i ajutam pe ceilalti. iar daca o facem sa ne asumam greutatile fara sa ne plangem. insa, cand facem asta e bine sa vedem daca este in beneficiul celorlalti. de exemplu,, cu copiii……… daca parintii ii priveaza de responsabilitati pentru ca „sunt mici, lasa ca o sa vada ei ce greu e mai tarziu” acestia nu invata sa si duca responsabilitatile.

    iar daca, din contra, ajuti pe cineva sa se odihneasca, insa persoana aceea de regula munceste si isi asuma responsabilitatea, este in regula chair daca iti este greu. a fost alegerea ta si este incorect sa i resprosezi ceva.

    • Sim, mare dreptate ai : este in regula sa-i ajutam pe ceilalti. Important e sa ne ajutam pe noi intai si cand ii ajutam pe ceilalti sa o facem cu discernamant. Sa ii ajutam doar cand ne cer sa ii ajutam ; asa le respectam liberul arbitru. Daca ne cer sa ii ajutam si noi nu simtim sa facem asta sa avem puterea de a spune NU. Sa ii ajutam dupa ce ne-am ajutat pe noi; astfel nu mai apar resentimentele si regretele.

  2. Nora Gheorghiu said:

    concluzie:ajutorul trebuie sa fie egoist….nu sunt de acord ,ori ajuti pe cineva si atunci suferi langa el,ori mai bine nu ajuti de loc,si in special nu ajuta prin sfaturi….se stie ca atunci cand dai sfaturi cuiva acesta receptioneaza doar 10% din ce ii spui si intelege ce vrea el

    • Nora, cred ca confunzi suferinta cu ajutorul. poti ajuta fara sa suferi. daca cineva sufera nu-l ajuti cu nimic daca suferi si tu. daca un depresiv se simte rau inseamna sa fac si eu depresie ca sa-i arat ca imi pasa de el? eu sunt responsabila de emotiile mele si el de ale lui. cel mai bun ajutor e sa l ajut sa inteleaga ca isi creeaza singur depresia si sa-l sprijin sa gaseasca resurse sa iasa din ea. insa daca va refuza, eu aleg sa nu ma supar si sa nu sufar. e liber sa aleaga sa sufere. asta nu inseamna ca nu imi pasa. inseamna ca ii accept alegerea, dar nu ma distrug si eu la randul meu pe mine insumi.

  3. scorțea dorin said:

    cred că adevarul e undeva la mijloc,noțiunea de prietenie a cam început să dispară din Romania ,deh… ne-am occidentalizat

Lasă un răspuns

Nor de etichete

